Τρίτη 23 Φεβρουαρίου 2010

"Η Θεσσαλονίκη βρίσκει την ταυτότητά της". Παρέμβαση του Υ.Ο.Α.Ν. Μάρκου Μπόλαρη.


Με γνώμονα τον επαναπροσδιορισμό της ταυτότητας της Θεσσαλονίκης, ως προαπαιτούμενο για τον σχεδιασμό του μέλλοντος, οι εφημερίδες “Μακεδονία” και “Θεσσαλονίκη” με την υποστήριξη της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης διοργάνωσαν σήμερα Σάββατο 21/02/10 ημερίδα με θέμα “Η Θεσσαλονίκη βρίσκει την ταυτότητά της”. Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο ξενοδοχείο Hyatt Regency στη Θεσσαλονίκη.
Στην εναρκτήρια ομιλία του, ο υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού Παύλος Γερουλάνος εξήγησε την έννοια και την ανάγκη προσδιορισμού της ταυτότητας της πόλης, ώστε, με συγκεκριμένη στρατηγική, να αποκτήσουν η Θεσσαλονίκη και η Βόρεια Ελλάδα μια νέα δυναμική. Στη συνέχεια αναπτύχθηκε ένας διάλογος, στον οποίο από τη μια παρουσιάσθηκε η διεθνής εμπειρία, και από την άλλη η πραγματικότητα και κυρίως η δυναμική της Θεσσαλονίκης. Η ημερίδα έκλεισε με τοποθετήσεις μελών της Κυβέρνσης, την οποία συντόνισε η αρθρογράφος της "ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ" Μαριάνα Πυργιώτη. Τη δική τους θέση για την τύχη της Βόρειας Ελλάδας και της Θεσσαλονίκης παρουσίασαν ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρης Ρέππας, , ο υφυπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Μάρκος Μπόλαρης και ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Γιάννης Μανιάτης.
Δίκτυα και ανάπτυξη
Η καινοτομία, τα logistics και η ανάπτυξη τεχνολογίας αιχμής που μπορεί να αποτελέσουν τρεις βασικούς πυλώνες ανάπτυξης της Θεσσαλονίκης ήταν αντικείμενο των εισηγήσεων από τους Arne Vesterdal, διευθυντή του Incuba τεχνολογικού πάρκου της Ζώνης Καινοτομίας στη Δανία, Dirk’t Hooft, πρόεδρο του διεθνούς επιμελητηρίου logistics στην Ολλανδία, και Ram Aviram, επιχειρηματία, τ. πρέσβη του Ισραήλ στην Αθήνα, που παρουσίασαν τα επιτεύγματα τν χωρών τους μέσα από την υποστηρικτική δράση του κράτους και τη σύμπραξη πανεπιστημιακών και ερευνητικών ιδρυμάτων με τον κόσμο του επιχειρείν. Τη δική τους οπτική για την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης μέσα από τα δίκτυα μεταφορών, ενέργειας και καινοτομίας παρουσίασαν ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics Β. Ελλάδος και καθηγητής στο ΑΠΘ Ελευθέριος Ιακώβου και ο κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ Νικόλαος Μουσιόπουλος.
Χωροταξία και αισθητική
Στο δεύτερο μέρος της ημερίδας, η συζήτηση εστιάσθηκε σε θέματα χωροταξίας και αισθητικής. Ο έλληνας καθηγητής Αρχιτεκτονικής στο Paris la Villette Γιάννης Τσιώμης κατέθεσε την εμπειρία του από τη συμμετοχή του στο οργανωμένο σχέδιο “Grande Paris” που ανέθεσε ο Νικολά Σαρκοζί σε αρχιτέκτονες διεθνούς βεληνεκούς, προκειμένου να καταστεί το Παρίσι των επόμενων δεκαετιών μια πόλη βιώσιμη, από άποψη πολεοδομίας και χωροταξίας, φιλική προς τους κατοίκους της και το περιβάλλον, μια παγκόσμια μητρόπολη, με βάση τα δεδομένα του 21ου αιώνα. Απέναντι σε αυτό το λαμπρό παράδειγμα, σε πολύ μικρότερη κλίμακα, αντιπαρατέθηκε το παράδειγμα της Θεσσαλονίκης, με τις αδυναμίες και τις δυνατότητές της, για τις οποίες μίλησαν με εύγλωττο τρόπο ο πρόεδρος του Τμήματος Χωροταξίας και Ανάπτυξης του ΑΠΘ Νίκος Καλογήρου και ο καθηγητής του ΑΠΘ και αντεπιστέλλον μέλος της Ακαδημίας Αθηνών Τάσος Κωτσιόπουλος.
Η παρέμβαση του Υφυπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Μάρκου Μπόλαρη
Η ταυτότητα της πόλης της Θεσσαλονίκης αναφέρεται στο παρελθόν, στο παρόν και το μέλλον. Μεταφέρει επικαθορισμούς που μπορεί να είναι θετικοί, αρνητικοί και μικτοί. Ο κ. Μάρκος Μπόλαρης έθεσε το ερώτημα αν η Θεσσαλονίκη έχει ταυτότητα, αν είχε και την έχασε ή αν πρέπει να επανακαθορίσει την ταυτότητά της. Η Θεσσαλονίκη είναι κτισμένη στο εσωτερικό του Θερμαϊκού κόλπου και είναι λιμάνι. Ήταν πρωτεύουσα της Μακεδονικής επαρχίας (Provincia Macedonia) κατά τη ρωμαϊκή περίοδο Ήταν η δεύτερη μετά την πρωτεύουσα πόλη της Βυζαντινής αυτοκρατορίας που συνέδεε το ανατολικό imperium με την Ευρώπη. Υπήρξε πολυεθνική και πολυπολιτισμική μεγαλούπολη κατά τη διάρκεια της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Ποια είναι επομένως η διακριτή ενότητα στοιχείων που συγκροτούν την ταυτότητα της πόλης της Θεσσαλονίκης;
Ø Η μοναδική ζώσα πολιτεία του Βυζαντίου
Ø Πολυπολιτισμικός χαρακτήρας
Ø Γεωστρατηγική θέση – Λιμάνι – Βαλκάνια – Σταυροδρόμι
Ø Γεωμορφολογία, Κλίμα, παραλιακό μέτωπο, Χορτιάτης
Η Θεσσαλονίκη χρειάζεται επαναπροσδιορισμό της ταυτότητάς της και ενίσχυση των χαρακτηριστικών που θα την μετασχηματίσουν σε μια σύγχρονη μεγαλούπολη με αξιώσεις ισότιμης παρουσίας στο διεθνές γίγνεσθαι
Να χαράξουμε μια πολιτική ολοκληρωμένης διαχείρισης και ανάδεθξης των τοπόσημων (Βυζαντινοί ναοί, μνημεία, ψηφιδωτά, οθωμανικά κτίρια, παραδοσιακούς οικισμούς) που παραπέμπουν στις ιστορικές και πολιτιστικές μνήμες της ελληνιστικής, της ρωμαϊκής, της βυζαντινής, της μεταβυζαντινής, της οθωμανικής περιόδου, της εβραϊκής άνθησης, της προσφυγιάς. Επιβάλλεται μια παρέμβαση διαφύλαξης και ανάδειξης των τεκμηρίων της διαχρονικής διαδρομής της πόλης και του πολυπολιτισμικού της χαρακτήρα.
Δεν αρκούν οι υποδομές, το ζητούμενο είναι πώς θα συγκεντρώσουμε την κρίσιμη μάζα, πώς θα αλληλεπιδράσουμε με τις γύρω περιοχές και τις γειτονικές χώρες. Αν εργασθούμε με σοβαρότητα και με προτάσεις που κινούνται στη λογική της ποιοτικής εργασίας και όχι της επαιτείας και των ευκαιριακών διεκδικήσεων, μπορεί η Θεσαλονίκη αν αποτελέσει κέντρο, όχι μόνο μητροπολιτικής εμβέλειας για το σχεδιασμό, τον συντονισμό δημόσιου και ιδιωτικού τομέα αλλά να είναι και η εμπροσθοφυλακή της ελληνικής πολιτικής στην νότιο ανατολική Ευρώπη. Ο εξωστρεφής, ανταγωνιστικός προσανατολισμός δεν αποτελεί επιλογή αλλά δεδομένο που δεν μπορούμε να παρακάμψουμε. Χρειάζεται για το σκοπό αυτό να συνθέσουμε ένα όραμα, αυτό που θα διαμορφώσει και τα ταυτοποιητικά στοιχεία της πόλης. Για να αναλάβει η Θεσσαλονίκη έναν ρόλο ευρύτερο από αυτόν που καθορίζεται από τη γεωγραφική της συνάφεια και την αγροτική της ενδοχώρα χρειάζεται να προσαρμοσθεί στα νέα δεδομένα των γεωπολιτικών μετασχηματισμών. Πρέπει η Θεσσαλονίκη να είναι συγκρίσιμη και ανταγωνιστική με άλλες μεγαλουπόλεις διατηρώντας όμως ταυτόχρονα τα διακριτά χαρακτηριστικά της, την ταυτότητά της. Με παρεμβάσεις που ετοιμάζει το Υπουργείο Οικονομίας και με τα χρηματοδοτικά εργαλεία που είναι διαθέσιμα μπορούμε μέσα από έναν προσεκτικό σχεδιασμό να διευρύνουμε την αναπτυξιακή προοπτική της περιοχής. Αν θέλουμε μια άλλη πορεία για τη χώρα, τότε θα πρέπει να δουλέψουμε για μια άλλη ταυτότητα για την πόλη της Θεσσαλονίκης. Όχι για μια Θεσσαλονίκη πρωτεύουσα της ανεργίας και της αποβιομηχανοποίησης, των ασφυκτικών περιβαλλοντικών και συγκοινωνιακών προβλημάτων, αλλά για μια Θεσσαλονίκη πύλη ανάπτυξης για την Β. Ελλάδα, για τη Ν.Α. Ευρώπη, μια Θεσσαλονίκη της εξωστρέφειας και της καινοτομίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΑΡΧΕΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ