Σάββατο 20 Ιουνίου 2009

Ανοιξαν οι πύλες του το Μουσείο της Ακρόπολης

Στην προθήκη του δαπέδου της πρώτης αίθουσας των κλιτύων που υπήρχε ήδη ένα σύνολο σπασμένων αγγείων από την τελετή θεμελίωσης σπιτιού του 3ου αιώνα π.Χ. τοποθετήθηκε ένα ακόμα αγγείο, ένας κάνθαρος (ποτήρι κρασιού). Ετσι, κόπηκε η κορδέλα των εγκαινίων.
Ο πρόεδρος του Μουσείου Δ. Παντερμαλής εξήγησε ότι «όταν οι αρχαίοι έχτιζαν το σπίτι τους, φρόντιζαν συχνά να το προστατεύουν από το ΄΄κακό΄΄ με επιγραφή πάνω σε πλάκα». «Για το Μουσείο της Ακρόπολης», πρόσθεσε, η αποτρεπτική επιγραφή πάνω στην πλάκα θα ανέγραφε ότι «η Αθηναία θεά της πόλης μένει εδώ. Να μην μπει μέσα κανένα κακό».
Στο τέλος της ξενάγησης των προσκεκλημέων και μπροστά στην θέση της Ανατολικής Ζωφόρου τοποθετήθηκε στο εκμαγείο της μορφής της Ίριδας το αυθεντικό κεφάλι που βρισκόταν στο παλιό Μουσείο της Ακρόπολης.
Από τον τρίτο όροφο οι καλεσμένοι παρακολούθησαν το «ζωντάνεμα» των αγαλμάτων από τις βιντεοπροβολές που επιμελήθηκε η Αθηνά Τσαγκάρη.
Παγκόσμιο αίτημα η επιστροφή των Μαρμάρων
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας στον σύντομο χαιρετισμό του, είπε ότι η Ελλάδα δεν παρουσιάζει στον υπόλοιπο κόσμο απλώς ένα σύγχρονο μουσείο και ένα οικουμενικό μνημείο, αλλά «αποδεικνύει το σεβασμό της προς την ιστορία. Και προσπαθεί να αποδώσει, με ένα σπουδαίο έργο, το δέος και τη συγκίνηση που γεννιούνται στη ψυχή κάθε ανθρώπου, όταν υψώνει το βλέμμα και αντικρίζει τον Παρθενώνα».
Ο Κάρολος Παπούλιας ανέφερε ότι «τα μηνύματα και οι συμβολισμοί του ιερού βράχου της Ακροπόλεως ανήκουν σε ολόκληρη την ανθρωπότητα» και «μεταφέρουν σε κάθε γωνιά του κόσμου την ουσία του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού: Δημοκρατία, γνώση, λιτότητα, αισθητική». «Για εμάς τους Έλληνες είναι κάτι παραπάνω. Είναι η ταυτότητά μας και η περηφάνια μας», επισήμανε.
«Σήμερα ο κόσμος όλος μπορεί να δει συγκεντρωμένα τα σημαντικότερα γλυπτά του Παρθενώνα. Κάποια λείπουν. Είναι ώρα να επουλωθούν οι πληγές του μνημείου με την επιστροφή των μαρμάρων που του ανήκουν», τόνισε, καταλήγοντας.
Ο πρωθυπουργός είπε ότι «η Ελλάδα αποκτά ένα από τα μεγάλα Μουσεία της Ανθρωπότητας» και «ο παγκόσμιος πολιτισμός αποκτά ένα λαμπρό σημείο αναφοράς». «Τιμούμε όλους εκείνους που οραματίστηκαν και εργάστηκαν για τη δημιουργία του», ανέφερε ο Κώστας Καραμανλής και επισήμανε «τον αείμνηστο Κωνσταντίνο Καραμανλή, που εμπνεύστηκε και δρομολόγησε, από το 1976, τις αρχικές διαδικασίες», «την αξέχαστη Μελίνα Μερκούρη, που έδωσε από τη δεκαετία του ΄80, μεγάλη ώθηση στην κοινή προσπάθεια» και «τους επιστήμονες, τους αρχιτέκτονες, τους μηχανικούς, τους αρχαιολόγους και τους εργάτες, που κατέθεσαν την έμπνευση, το πάθος, τη δουλειά τους».
«Εργάστηκαν για την προώθηση και την ολοκλήρωση του έργου αυτού, όλες οι ελληνικές κυβερνήσεις, όλοι οι υπουργοί Πολιτισμού της Μεταπολιτευτικής Περιόδου. Το Μουσείο της Ακρόπολης είναι έργο όλων των Ελλήνων, για ολόκληρο τον Κόσμο. Είναι κτήμα του Οικουμενικού Πολιτισμού», υπογράμμισε ο πρωθυπουργός.
«Το Μουσείο της Ακρόπολης είναι ένα σύγχρονο μνημείο, ανοιχτό, φωτεινό, αρμονικά δεμένο με τον ίδιο τον Παρθενώνα», «πετυχαίνει την αρμονική σύζευξη της αρχαιότητας με τη νέα εποχή της εικόνας και της τεχνολογίας. Γι΄ αυτό είναι πρωτοποριακό», επισήμανε ο κ. Καραμανλής, ο οποίος τόνισε ότι είναι και «ένας χώρος που εκφράζει τη φωνή της παγκόσμιας κοινότητας για τα Μάρμαρα, τα μνημεία του Πολιτισμού, που λείπουν ακόμα από τον Παρθενώνα».
«Εάν η Ακρόπολη του Περικλή ήταν ένας ύμνος στο Κάλλος, την Αρμονία και την Ελευθερία, το σύγχρονο Μουσείο της Ακρόπολης, γίνεται σήμερα κιβωτός όλων των ιδεών που συμβολίζει, από τα πανάρχαια χρόνια, ο Παρθενώνας. Είναι ζωντανή έκφραση της δύναμης του παγκόσμιου πολιτισμού, που μπορεί και επιζητεί να προκαλέσει, ανάμεσα στ’ άλλα, και την επανένωση των μαρμάρων του», πρόσθεσε, «γιατί τα μάρμαρα του Παρθενώνα μιλάνε στην ολότητά τους. Έτσι αναδεικνύεται η ακεραιότητα όλων όσων συμβολίζουν. Ενώ η ακεραιότητα των μνημείων και των συμβολισμών του Παρθενώνα δεν είναι αίτημα αποκλειστικά και μόνο της Ελλάδας. Είναι διεκδίκηση της Ανθρωπότητας, στην οποία ανήκουν, τόσο ο Παρθενώνας, όσο και οι συμβολισμοί του».
Ο υπουργός Πολιτισμού Αντώνης Σαμαράς σημείωσε ότι το Μουσείο είναι «καρπός πολλών προσπαθειών, πολλών ετών, από όλες τις πολιτικές δυνάμεις του τόπου». «Ολες οι κυβερνήσεις το αγκάλιασαν κι ο ελληνικός λαός το στήριξε», ανέφερε, λέγοντας ότι «το όνειρο είναι πλέον πραγματικότητα».
Ο υπουργός μίλησε και για τα Μάρμαρα που δεν βρίσκονται εδώ, για «αυτά που αποσπάστηκαν και απομακρύνθηκαν πριν από 207 χρόνια», εκτιμώντας ότι «θα επανέλθουν». «Αναπόφευκτα θα επανέλθουν», δήλωσε κατηγορηματικά, λέγοντας ότι «ο Παρθενώνας και τα γλυπτά του υπήρξαν θύματα λεηλασίας».
«Το έγκλημα αυτό, σήμερα, μπορεί να επανορθωθεί. Το Μουσείο είναι η ηθική δύναμη που τα προσκαλεί πίσω. Να επανενωθούν. Τα μάρμαρα καλούν τα μάρμαρα!», τόνισε, υπογραμμίζοντας ότι «εδώ δεν έχουμε περιθώρια για μικροπολιτική». «Δεν μπορούμε να διαπραγματευθούμε την ιδιοκτησία των μαρμάρων. Δεν μπορούμε να διαπραγματευθούμε την αξιοπρέπειά μας. Δεν μπορούμε να νομιμοποιήσουμε την υφαρπαγή τους πριν από δύο αιώνες. Δεν μπορούμε να προδώσουμε την ακεραιότητα του μνημείου. Μπορούμε μόνο να την υπερασπιστούμε. Και να την αποκαταστήσουμε», είπε ο κ. Σαμαράς, αναφέροντας πως «μπορούμε να συνεργαστούμε ειλικρινά με το Βρετανικό Μουσείο. Μπορούμε να αναπληρώσουμε το κενό που θα τους προκύψει, με δανεισμό από την Ελλάδα εναλλασσόμενων εκθέσεων από σπουδαία δείγματα της αρχαίας ελληνικής τέχνης».
Η επανένωση των μαρμάρων είναι «αγώνας για την αισθητική ακεραιότητα του Μνημείου, για την ηθική ακεραιότητα των συμβολισμών του», κατέληξε ο υπουργός Πολιτισμού.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΑΡΧΕΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ