Από τον Αθανάσιο Μασλαρινό, Νομαρχιακό Σύμβουλο
Στο τελευταίο Νομαρχιακό Συμβούλιο Σερρών, στις 31 Μαΐου 2010, ψηφίσαμε κατά πλειοψηφία την «χορήγηση άδειας εκτέλεσης επαγγελματικών-τουριστικών πλόων στη λίμνη Κερκίνη, ισχύος δύο ετών», δηλαδή την ξενάγηση επισκεπτών μέσα στη λίμνη Κερκίνη με βάρκες, αφού οι ενδιαφερόμενοι υπέβαλαν πλήρεις φακέλους για 4 σκάφη, σύμφωνα με την εισήγηση του αρμόδιου Αντινομάρχη. Τα τέσσερα αυτά σκάφη είναι τέσσερις βάρκες ειδικά για λίμνες, γνωστές και ως πλάβες λόγω της κατασκευής τους.
Ας δούμε όμως τι είναι η βάρκα-πλάβα;
Σύμφωνα με μελέτες του κ. Ιωάννη Παντζόπουλου, Γενικού Γραμματέα του Ινστιτούτου Προστασίας Ναυτικής Παράδοσης: «οι βάρκες των ελληνικών λιμνών και λιμνοθαλασσών αποτελούν πρωτόγονα κατασκευάσματα που δεν υπακούουν, σε καμιά σχεδόν περίπτωση, στους κανόνες της ναυπηγικής τέχνης. Οι κατασκευαστές τους - απλοί μαραγκοί, αγρότες ή ψαράδες των παραλιμνίων περιοχών - δεν έχουν καμιά ουσιαστική επαφή με το θαλασσινό στοιχείο και τις απαιτήσεις του. Η μορφολογία των βαρκών που κατασκευάζουν είναι απόλυτα προσαρμοσμένη στα νερά των λιμνών με τις μικρές αποστάσεις και τις άλλες ιδιόμορφες συνθήκες που επικρατούν σ' αυτές, όπως η κίνηση σε ρηχά νερά, σε βαλτώδεις περιοχές, ανάμεσα σε καλαμώνες και πάνω από πυκνή υδρόβια βλάστηση. Έτσι οι βάρκες των ελληνικών λιμνών κατασκευάζονται κατά κανόνα με επίπεδο πυθμένα. Ο πυθμένας τους ανυψώνεται και λεπταίνει στην πλώρη και την πρύμνη για να μπορούν να κινούνται και να υπερπηδούν ευκολότερα τη βλάστηση της λίμνης, να έχουν καλύτερη προώθηση αλλά και για να τραβιούνται εύκολα στη στεριά. Για το «χτίσιμο» αυτών των σκαριών εφαρμόζεται από τους αρχαιότερους χρόνους μέχρι σήμερα αναλλοίωτη η ίδια μέθοδος κατασκευής, με το ίδιο πάντα μορφολογικό αποτέλεσμα, χωρίς την παραμικρή τάση εξέλιξης. Οι κατασκευαστές τους αρκούνται στο να φτιάχνουν βάρκες που να εκπληρώνουν τις λειτουργικές τους ανάγκες, χωρίς να ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για το αισθητικό αποτέλεσμα του έργου τους».
Όπως λοιπόν αντιλαμβάνεται ένας καλός αναγνώστης-παρατηρητής, ακόμη καλύτερα κάποιος που έχει ξεναγηθεί στη λίμνη Κερκίνη με μια τέτοια πλάβα, οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν –Θεός φυλάξει- για τους τουρίστες, και όχι μόνο, είναι υψηλοί.
Υπάρχουν ερωτήματα, που αφορούν την ασφάλεια των πλεούμενων αυτών. Ποιοι είναι αυτοί που ελέγχουν; Κι αν υπάρχουν οι ελεγκτές, τι ελέγχουν και κάθε πότε; Ως εκ τούτου, αναρωτιέται έντονα κανείς για την ασφάλεια των χειριστών και των επισκεπτών στη λίμνη
Άλλο ερώτημα που πλανάται είναι αν η περιβαλλοντική ισορροπία της λίμνης, που πρόσφατα κέρδισε και βραβείο σε ευρωπαϊκό διαγωνισμό δεν διαταράσσεται. Πόσες βάρκες τουριστικού, και όχι μόνο, χαρακτήρα επιτρέπεται να κυκλοφορούν αφού η Κερκίνη προστατεύεται από τη σύμβαση Ραμσάρ και αποτελεί περιοχή του Ευρωπαϊκού Δικτύου «Φύση 2000»;
Είναι γνωστό ότι οι σημαντικότερες απειλές για τη λίμνη, εκτός από τις φερτές ύλες του Στρυμόνα, είναι η ρύπανση του Στρυμόνα και οι επισκέψεις στις αποικίες των πουλιών που έχουν αρνητικές συνέπειες στην αναπαραγωγή τους . Επιτρέπονται λοιπόν τέσσερις βάρκες; Ποιες ώρες, ημέρες και κυρίως εποχές και περιοχές θα πρέπει να επισκέπτονται οι βάρκες, ώστε να προστατεύονται τα πτηνά; Ποιος τα καθορίζει αλλά πρωτίστως ποιος τα ελέγχει όλα αυτά;
Διερωτάται επίσης κάποιος αν για όλα αυτά υπάρχει σχετική εγκύκλιος από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, για τη γνώμη του Φορέα Διαχείρισης της λίμνης, για τις απόψεις των ευαίσθητων, κατά τα άλλα, περιβαλλοντικών και οικολογικών συλλόγων , καθώς και για ποιον τελικά σκοπό το Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας έκανε παρέμβαση στις αρμόδιες αρχές «ούτως ώστε να απεγκλωβιστεί η εν λόγω δραστηριότητα από το τυπικό νομικό κώλυμα και να συνεχιστεί η ξενάγηση των επισκεπτών στη λίμνη Κερκίνη.»
Ζητείται αναλυτική και ξεκάθαρη τοποθέτηση για τα παραπάνω ώστε το νομαρχιακό συμβούλιο, που έβαλε την υπογραφή του κατά πλειοψηφία, να μη βρεθεί προ δυσάρεστων εκπλήξεων παίρνοντας ευθύνη για κάτι που ίσως αργότερα είναι υπόλογο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου